Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Petter - 11. Feb 2008 kl. 00:40 * IP
Launch/spinn
Trenger noen erfaringer/råd her. Testet svingen på Fornebu i høst og der kom det frem at jeg har lav utgangsvinkel, men mye spinn gjør at ballen spinner opp. Jeg slår relativt lavt totalt sett med Dynamic gold skaftene for det. Når jeg nå skal ha nye jern, vil jeg ha skaft som passer perfekt for meg. Vil skaft med høyere utgansvinkel, f.eks Dynamic gold HL, kombinert med mye spinn bare gi balloon-effekt? Hvordan velge skaft evt da? Et mellom-høyde skaft kanskje, eller lære å slå med mindre spinn? At jeg har bra med spinn er vel bra i utganspunktet for stopp på green, men taper jeg masse lengde på det er det jo ikke bare positivt..Jeg trenger litt mer høyde enn nå uansett. Må jo teste ut litt før kjøp selvsagt, men mulighetene for det er jo ikke akkurat enorme her på berget, så greit å vite hva man skal se etter først.
|
 Petter (11. Feb 2008 00:43) * IP
En ting til: Jeg må ha en tomme lenger skaft, gjelder dette for sandwedge også, eller minsker følelsen med lenger skaft?
 AR (11. Feb 2008 01:03) * IP
Hvordan har du funnet ut at du trenger en tomme lengre køller?
 Petter (11. Feb 2008 02:29) * IP
På customgolf og en pro på Losby. Hvordan det?
 AR (11. Feb 2008 02:35) * IP
Fordi mange blir anbefalt lengre køller på feil grunnlag. Er du eksempelvis høy og har lange armer skal du nødvendigvis ikke ha lengre køller enn normalt. Din oppstilling og måte å svinge på kan også spille en rolle her.
 jonag (11. Feb 2008 07:42) * IP
Dersom du slår med mye spin med DG og de spiller stivt nok for deg så er det nødt til å være angripsvinkelen som er litt for bratt. Tiger hadde litt for bratt sving før han la om og han mener noe av grunnen til bedre resultat nå er at han klarer å slå flatere inn i ballen. Mer kontroll med spin og lettere å slå både lave og høye slag, med god avstandskontroll.
Ikke missforstå for de fleste amatører slår for flatt og tom opp på ballen.
DG er jo for lav og penetrerende bane og gir deg ikke spin gratis. HL får du kun av at skaftet bøyer seg lenger ned mot køllehodet og dette gir normalt mer spinn, men ikke nødvendigvis.
Mange spiller rifle project X fordi den klarer å gi både høyere utgangsvinkel og flatere ballbane, kanskje prøve den.
Det ligger mindre å hente i valg av stålskaft til jern enn det ligger i driver og valg av grafittskaft, så jeg ville først prøvd å slå mindre spinn.
Hva om du legger ballen litt lenger frem i stancen, hva skjer da ?
Hvordan er det med torv ? Slår du store dype torver eller sånne som er flatere og omtrent så store som en hundrelapp ? Kanskje du kan gå til en stivere variant av skaft? Mykt skaft gir fort god lengde, men kan gi deg ujevn lengde, retning og spinn.
Nei følelse har du med lange skaft også, men nøyaktigheten kan gå ned. Å ha en tomme over hele settet er ikke nødvendigvis rett. Kanskje du bare trenger lengre korte jern og normale lange, eller omvendt. Det viktige er at du har omtrent samme sving og oppstilling for alle køller og da spiller lie like mye inn som lengde på skaftet. Men slik tilpassning får du vel kun av noen veldig få i Norge...
 Petter (12. Feb 2008 01:02) * IP
Takker for svar.
AR: Lengden fra bakken til håndleddet ble målt og jeg har korte armer. Er ikke høy ellers, 184 cm. Han på customgolf mente mine fade´r skyldtes at jeg kommer for mye frem på tærne og da ble det vanskelig å komme mer innenfra i baksvingen. Det hørtes logisk ut ihvertfall. Og den ene gangen jeg har prøvd en tomme lenger, så føltes det bedre, litt mer oppreist i oppstillingen og dermed mer balanse. Målt mot en kompis så har jeg lenger avstand fra bakken til håndleddet. Det kan ikke være tvil om at det er riktig da vel, kan det? At jeg dessuten trenger lie-vinkel opp 5! grader gjør at jeg kanskje kan se frem imot bedre jernslag forhåpentligvis. Med en tomme lenger skaft, trenger jeg ikke mer enn 2 grader upright lie for at det tilsvarer 5 grader visstnok..
Jonag: Det høres kanskje ut som jeg spinner ballen tilbake på green osv., men det gjør jeg ikke. Er bare målingen som viste det, jeg ante ingenting. Og den lave ballbanen med DG gjør at stopp på green ikke er merkbart. Men jeg slår nok ganske bratt ned ja, samtidig med at jeg lener meg mye over på venstre ben som vel forsterker dette. Skal prøve å trene på å ikke lene meg for mye inn i slaget, som også minsker utgangsvinkelen. Dette er forøvrig et problem med driver, som fører til veldig lave slag.
Jeg har liten erfaring i test av utstyr så jeg vet ikke hvordan skaftene passer meg, men har lest litt det siste året og skjønner jo litt mer nå da. Men om de er stive nok vet jeg ikke. Sprer jernslagene relativt mye, så er ute etter mer presisjon ja (kanskje litt myke skaft idag mon tro?). Testen viste 87 mph med 5-jernet (eller var det 7-jernet tro?) og 95 med driver, er i tillegg relativt sterk, men er som testen viser ingen machoman som dæljer på, selv om jeg har ok lengder. Har ikke prøvd med ballen lenger fram enn midten i stancen på lenge, i begynnelsen var det for frykt for topping og har ikke endret det siden. Litt lenger bak på innspill (og kommer dermed brattere inn selvsagt). Ang torver, er jeg usikker, tror nok det varierer for mye, men store dype er det ikke, slår nok ikke opp mye torv uansett tror jeg, heller kanskje lange, grunne vil jeg tippe (lenge siden sist, hehe).
Rett lie-vinkel er dermed like viktig på wedgene med andre ord?
Svar: Du er i omtrent samme situasjon som jeg lengdemessig selv om jeg er en cm lavere, men har forholdsvis korte armer. Jeg har alltid hatt normale køller.
For noen år siden ble jeg plutselig målt til at jeg skulle ha 4 grader upright. Siden har jeg spilt dårlig. Men i fjor ble jeg målt til normal lie og fikk tilbake den gamle følelsen i jernslagene. Ofte kan det være lurt med en second opinion. Noen ganger blir man målt når man svinger dårlig. Da blir mye uoptimalt. En ting er sikkert; disse målingene og kølletilpasningene er ikke lett!
Asbjørn Ramnefjell |
|
 jonag (12. Feb 2008 02:03) * IP
Jepp, lie-vinkel er viktig, ikke bare for retning, men også for det visuelle. Man tilpasser seg veldig fort til å sette kølla slik at man føler lie passer best. Om den er for flat kan det hende man har for stor avstand til ballen, for upright og man står for nærme.. Dette med korte armer og litt høyere enn normalen og forlenging høres bra ut.
Men når du har fått tilpasset, ta med deg det lengste, midterste og korteste jernet og slå med dem og sammenlign retning og om du klarer å holde samme oppstilling (kroppsvinkler) uansett jern. Om du må gi plass eller rekke deg etter kølla når du bytter, kan du faktisk justere lie i hver ende av settet. Må du rekke deg etter kan en liten økning i lie hjelpe, om du må gi plass kan en minkning av lie hjelpe.
Det jeg ville ha undersøkt var å kanskje gå til lettere skaft om du forlenger. Køllene kan bli merkbart tyngre å svinge om du forlenger dem. Feks finnes det Dynamic Gold SL skaft som er ca 20-25g lettere, eller mange andre lett-stål eller grafitt på markedet.
 :-) (12. Feb 2008 10:43) * IP
Du kan ikke dra til en køllemaker å få tilpasset køllene på 10 min slik de gjør på de aller fleste stedene. Tilpasningen må basere seg på flere tester, gjerne fordelt over en lang periode. Bare på den måten kan du skille ut hva som er dagsvariasjoner og hva som virkelig er grunnlag for justeringer.
Jeg ville besøkt flere køllemakere, eller evt. lånt utstyret deres slik at du hadde et godt grunnlag, det er ofte man svinger anderledes når noen står å ser på også.
Selv kjøpte jeg et ekstra 6i og bøyde det de 2 gradene upright jeg skulle ha på denne køllen. Så sammenlignet jeg de to jernene i lang tid. Jeg endte opp med standard køllen. Det kostet meg 800 kroner, men var verd det.
Jeg må smile når jeg tenker på mitt siste driver kjøp. Etter 15 minutter hadde proen funnet den perfekte driveren og det perfekte skaftet.
"Hva annet har du å tilby?" spurte jeg.
"Ehh... ingen drivere, men kansje et annet skaft i samme merke" var svaret fra proen.
Det er klart dette passet perfekt når han ikke hadde noe annet å selge.
Jeg tror kunnskapen om kølletilpassning generelt er dårlig, og at mange har gjort mye skade ved å ikke kjenne sine begrensninger. Det finnes selvfølgelig unntak.
 jonag (12. Feb 2008 11:03) * IP
Veldig ofte gjøres det veldig enkelt med lengde og lie. Man måler fra håndleddet og ned, ser i en tabell og sier at man trenger feks en tomme eller mer lengde. Og basert på forlengning sier man bare at da trenger man mer upright.
Men sannheten er at man kan starte med håndleddsmålet som et utgangspunkt. Men det er forskjell på folk. Forskjell på oppstilling, svingplan, kort og lang rygg, bredde på skuldre, selvom man har samme håndleddsmål...
Riktig lie er en av de viktigste tingene å få rett. Det er etter min mening mer viktig enn køllelengde, flex og lettspilthetav køllehode. Om man er uenig i det, tenk slik: En god spiller klarer å spille grei golf både med feil flex, feil lengde og vanskelig køllehode, men gir du ham feil lie kan han glemme å slå gode slag.
 hackz (12. Feb 2008 12:41) * IP
siden det tydligvis er så mange som er opptatt av tilpassning av utstyr, er det ikke da litt rart at pro-shopper/køllemakere ikke tar det mer alvorlig? hva kan være grunnen, er det vi som kunder som ikke er flinke nok til å stille krav, eller er det rett å slett for lite penger å hente?
 AR (12. Feb 2008 13:13) * IP
Kølletilpasning er et meget vanskelig fagfelt. I Norge er det ikke mange som kan dette fagområdet meget godt. Dessuten kan kundene stort sett ingen ting om dette. Blant de blinde er som kjent den enøyde konge.
 jonag (12. Feb 2008 14:04) * IP
Og historisk har det vært begrensede muligheter til tilpasning for hyllevaresett som de kjente merkene. Derfor er det noen få som sverger til en køllemaker og komponentmarkedet.
 Hooker (12. Feb 2008 20:19) * IP
Det snakkes om lievinkler, 4 grader upright, 2 grader flat osv...I forhold til hva da??? Det finnes jo INGEN STANDARD! Å gå til en pro(swingtrener) å få tilpasset sine køller, er som å gå til vetrinæren når du har vondt i kneet!!
Det finnes svært få som kan dette faget i Norge...AR, du har også vært hos en av de beste i faget, han holder til på Huglo. Etter å ha vært der folkens så minsker tillitten til SVÆRT mange andre..Enig AR? Ta dere en tur...
 AR (12. Feb 2008 22:24) * IP
Jo, Matz Modeér på Huglo er dyktig. Kanskje ikke så rart at NGF har fattet interesse for ham i det siste.
De som har interesse av dette fagfeltet kan jo studere hans hjemmeside:
http://www.4mostgolf.com/
eller lese hans artikler her på golfsiden: http://www.golfsiden.com/Matzartikkelsamling300800.html
 Petter (13. Feb 2008 01:23) * IP
Takker for svarene her. Når det gjelder meg, så tror jeg nok at lenger skaft har noe for seg. Jeg er i dårlig balanse i svingen, selv om resultatene er greie egentlig, grunnet at jeg har for mye vekt på tærne. At jeg også er bred over skuldrene hørte jeg også fører til at avstanden til bakken øker ved at skuldrene "trekker" armene litt oppover. Vi får nå se, skal som sagt prøve mye før jeg kjøper. Er mest skaft-valgene jeg er usikker på, lengder og lie får jeg ta til sist før kjøpet. Lønner det seg med samme skaft i wedgene som i jerna også? Har skjønt at dette gjelder for hybrider ihvertfall om man vil ha stål.
Når det gjelder disse kvalitetsskaftene som de fleste produsentene har som "ekstrautstyr" i f.eks. driver, f.eks UST Proforce V2 som jeg har sett mange proffene spiller med, er de virkelig merkbart bedre, eller er standardskaftene så gode nå at man ikke merker forskjell? Tenker på om man får mer lengde, men like mye at spredningen på slagene blir mindre også selvsagt. Jeg kjøper ikke utstyr så ofte, så er ute etter at det jeg nå skal kjøpe er det som passer meg best, slik at jeg ikke kjøper bare for å kjøpe..
 jonag (13. Feb 2008 10:02) * IP
Det er et mylder av skaft til driver. Det du iallefall skal passe på er flex og hvordan skaftenden (tip) oppfører seg, for deg...
Slår du for lavt velger du lavere kick-point, slår du for høyt velger du høyere kick-point.
Vil du at driveren skal gi litt respons så velger du ikke torque under 3-4, ellers vil den føles stivere enn den er.
En stiv stokk vil gi nøyaktighet en myk stang lengde.
Du må prøve ulike skaft og flex og hoder for å finne det beste skaftet...
 hackz (13. Feb 2008 10:52) * IP
Jonag, så du skrev at du spilte med komponent utstyr. Hva spiller du med? og hvordan kom du innpå det?
 jonag (13. Feb 2008 11:25) * IP
Først spilte jeg noe olyo som nybegynner
Så er jeg litt gjerrig, så jeg bestilte meg et fullt internettilpasset sett fra USA med KZG og da var jeg vel allerede inne på komponenter.
Begynte å lese om kølletilpasning og fant ut at jeg hadde feil flex i skafta mine. Bestilte da nye skaft for hele settet og byttet i KZG. Perfekt....
Så blir man jo bitt av basillen da og så måtte jeg teste smidd og mer blade, leste om Maltby Playability Factor og da er Maltby ustyr veldig nærliggende. Har justert lengder, lie, til MOI-matchet og så nære True Length tech som praktisk mulig for meg.
Angrer ikke på Maltby, har lyst til å bygge flere sett, kanskje også for andre, men for meg selv er det ingen vits i å bytte køller nå... er så fornøyd med det jeg har.
Nå gjelder det å teste ut litt grafittskaft for driver og wood...for der spiller jeg stål...
Jeg er ikke frelst på Maltby, men jeg er enig i hans prioritering av egenskaper til et køllehode og da er det mange andre enn Maltby som gjør små blundere i designen. Derfor anser jeg Maltby som den i snitt beste designeren. Andre som har relativt bra kontroll er Callaway, Cobra, Ping, Wilson, Wishon, med fare for å glemme noen og jeg mangler data på masse andre køller...
 hackz (13. Feb 2008 11:48) * IP
Maltby er det mannen som har "playability factor", så at mine jern Srixon 403 kom latterlig "bra" ut, men hva betyr det egentlig?
 jonag (13. Feb 2008 12:23) * IP
Flere ting:
1. De har en stor såkalt C-dimensjon, dvs den horisontale avstanden fra hosel til tyngdepunktet (der du føler best treff). Du har altså god plass til å bomme på sweetspot mot hel/tå, bla fordi hele køllebladet er noe oversized.
2. De har et meget lavt tyngdepunkt som gjør det lett å slå tyngdepunktet godt under ballen for solid treff, god spin og bra høyde. Gir en myk følelse av ballen.
3. De har en høy MOI, dvs motstand mot vridning i treffet. Fordi de er godt perimetervektet, dvs mye vekt lagt i hel/tå. Samtidig er hoselen kort og gjør at hodevekten er lagt dit du trenger den, på hver side av ballen.
Bra køller... er det mye offset på dem ?
 hackz (13. Feb 2008 12:53) * IP
Nei det er i grunn ikke det, midt i mellom Titleist 704 og 804 hvis jeg skal tippe. Fin fin topplinje er det også, sålen er også ganske tynn. De har lav loft, tror Pitch er 45grader, men de har en høy ballbane men allikevel penetrerende og sterk, laveste tyngdepunktet mulig (påstår Srixon). Har tidligere spilt Callaway og Titleist men de blir slått grundig ned i støvlene av Srixon. Srizxons slagord er "Play a Better ball", burde vært "Play a Better Club".
 jonag (13. Feb 2008 13:03) * IP
Ja skal du lavere i tyngdepunkt begynner køllene å se klumpete og stygge ut. Maltby har noen han har tatt tyngdepunktet ekstremt lavt. Han har også laget Toski-køllene. Feks en bladkølle med samme lave tyngdepunkt som dine.
Men en bladkølle mister hel/tå-vektingen og har derved mindre margin i side.
mange tror også at en cavity automatisk er mer lettspilt. Jeg ser mange lage cavity-køller som har tykk topplinje (drar tyngdepunktet opp). Men generelt vil MOI, vridningsstabilitet og tilgivenhet i side øke med cavity.
Ofte må man dra ned loftet for at ballbanen ikke skal bli for høy ved lave tyngdepunkt.
 Petter (14. Feb 2008 01:25) * IP
Jonag: Skjønner at jeg må teste ut endel, men det går altså ikke an å si på generell basis at disse kvalitetsskaftene er bedre enn standardskaftene? De burde jo være bedre, ettersom de koster mer..Er klart at prøvingen med å finne en ny driver vil gå raskere om jeg bare tester ut standardskaft og så finner rett flex på de enkelte for så å sammenligne, enn at jeg også må teste forskjellige skaft på hvert hode. Ikke for det, gjør gladelig det om det er det som må til for å finne det beste utstyret for meg..
Slår veldig lavt med drivern, hvilke skaft er det som kan anbefales for dette? Skjønner at skaft oppfører seg forskjellig fra person til person, men greit å ha et utgangspunkt. Har skjønt UST Proforce V2 og HL, Grafalloy Prolaunch Blue er bra til dette formålet, flere som jeg bør se på?
 jonag (14. Feb 2008 07:46) * IP
Gå etter mid-low kickpoint eller mid-high trajectory, dvs at tip av skaftet er fleksibelt nok.
Grafalloy er ofte stivere generelt enn andre produsenter. Et stiff Grafalloy kan være et X-stiff av noe annet.
Grafalloy NT comp, bimatrix (kanskje litt for tip stiff) ? Aldila, Diamana, Penley, etc, etc. Jeg har ikke prøvd dem, faktisk ingen, prøver å komme igang med grafittskaft sjøl.
Det spørs hva de trenger av torque og stabilitet. Jo dyrere jo stort sett mer stabile er skaftmaterialet (lette og sterke) selvom de er laget til å flekse.
Og så kan du jo prøve å slå mer opp på ballen, pegge den høyere og legge den litt lenger frem ?
 Petter (15. Feb 2008 00:09) * IP
Joda, skal trene på å stå igjen med kroppen, ikke lene meg for mye over på venstre ben, noe som gjør at jeg omtrent slår ned på ballen. Takker for alle tips!
|
|