Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Gulber - 30. Oct 2008 kl. 12:17 * IP
ROS TIL SMD
Jeg vil bare rose SMD kjøpte i fjor nytt golfsett fra driver til wedger og bag, nå i høst løsnet det noe inne i driveren. den ble levert til SMD og jeg fikk ny uten å nøle. MEGET BRA SMD:
|
 Bjørn (31. Oct 2008 11:03) * IP
Skulle bare mangle spør du meg..
Men et godt argument for å kjøpe utstyr fra seriøse leverandører OG å kjøpe utstyret i NORGE..
Ikke sikkert du hadde fått samme servicen hvis du hadde kjøpt det samme settet på nettet fra USA for å spare noen kroner..
 GMT MASTER (31. Oct 2008 14:36) * IP
Det skal ikke ha noe å si hvor du kjøper utstyret.
Kjøper du en titleist driver i usa og noe løsner inni den så er det SMD som skal ta seg av dette.
Det er vanlig med internasjonale garantier på store internasjonale produkter. Samme gjelder Elektrisk utstyr og merkevarer generelt.
Men, det er bra at SMD yter service. Selv har jeg veldig god erfaring med SMD når det kommer til servise.
Når det gjelder leveringstid derimot... For ikke snakke om mangfold av produkter...
 Draw (31. Oct 2008 21:11) * IP
Trodde ikke SMD solgte direkte til kunder jeg...??
 Gulber (31. Oct 2008 21:54) * IP
Jeg kjøpte av pro shopen i klubben min, men det er jo SMD som står for leveransen til norske shopper. de er de som står for garantien.
 Draw (31. Oct 2008 22:57) * IP
Ok! Forsto det som om det var kjøpt fra SMD...
Uansett, bra service. Det er slik det skal være!
Det som er litt interessant er det som GMT MASTER sier;
"Kjøper du en titleist driver i usa og noe løsner inni den så er det SMD som skal ta seg av dette."
Hvor mange er det som faktisk tar dette med agent/importør direkte? Er det ikke tilfelle at de aller fleste går til sin lokale shop og tar en slik reklamasjon gjennom dem? Er det riktig at de skal håndtere en slik reklamsjon??
 Wilson (01. Nov 2008 00:06) * IP
Draw.
SMD gjør det.
Titleist og Cobra har verdensgaranti.
Jeg kjøpte driver i USA og fikk samme problem som Gulber.
SMD fikset dette ved at nytt hode ble påmontert gratis.
Det skjedde på verkste i UK.
Dette er vel en del av det å ha et slikt agentur.
Lev i USA sa at det skulle være slik, hadde jeg bodd i Sverige hadde importør der måtte fikse det samme.
Bra av Titleist, og bra av SMD.
 Wilson (01. Nov 2008 00:07) * IP
verksted i UK
 Draw (01. Nov 2008 00:51) * IP
Tror ikke du skjønte helt hva jeg mente Wilson.
Spørsmålet mitt var basert på at jeg antar at de fleste som får slike problemer tar med seg køllen(e) til en proshop og forventer at de skal ordne opp (at de fleste ikke går direkte til agent/importør som SMD).
Antar man da at proshopen har "plikt" til å fikse dette -selv om "kunden" aldri har kjøpt noe annet enn pegger (alt utstyr er kjøpt på nettet). Eller er det fair for shopen å spørre etter kvittering på varen?
 Wilson (01. Nov 2008 02:24) * IP
Draw
OK, jeg skjønner.
Jeg fikk beskjed om å kontakte importør i Norge, som var og er SMD.
Men mange varer har verdensgaranti. Jeg regner med at lokal Proshop vil henvise til importør, eller bare ta reklamasjonen videre som en del av det å være forhandler for merket.
Jeg vet at lokal Proshop gjorde det til et medlem i min klubb for 4-5 år siden da Cobra-driveren han hadde kjøpt i Scotland sprakk i fronten.
 Bjørn (01. Nov 2008 09:21) * IP
Mitt poeng er at det er misbruk av lokale proer å kjøpe utstyret utenlands for så å bruke proen ved reklamasjon.
Vil du eller vil du ikke ha en lokal pro?
Vil du ha en lokal pro på godt og vondt så må du forvente å betale noen kroner ekstra ved kjøp av utstyr.
Hvis du fortsatt løper til USA for å kjøpe utstyret så ta også reklamasjonen med de du kjøpte det av i USA.
Det er greit at det er verdensgaranti på Titleist/Cobra utstyr, men regner vel med at også SMD etterhvert vil få problemer med reklamasjoner hvis "alle" skulle kjøpe sitt utstyr i utlandet.
 Wilson (01. Nov 2008 09:26) * IP
Enig.
Men allikevel så må de håndtere dette så lenge som de har agenturet. Kan hende Titleist kompenserer utgiftene.
Ellers er jeg enig, jeg ville ikke gått til lokal pro og reklamert, men til importør er noe annet.
Det er faktisk akkurat likt med andre produkter med verdensgaranti. Feks enkelte bilmerker.
 sidewatcher (01. Nov 2008 12:42) * IP
Dessverre kan jeg ikke kaste meg med på rosen av SMD....jeg kjenner til "kølletilpasning" de har gjort som selv den dårligste av alle proene vi har hadde klart bedre...
hva med 13 år gml junior som får jern "tilpasset" med S300 skaft som blir kappet en drøy tomme?
eller samme junior en driver med Fujikura Speeder S-Flex som blir kappet 1,5 tomme når svinghastigheten ligger på knappt 90mph ?
nei, det er nok salg det dreier seg om...få ut den "driten" man har uten tanke på hva som er bra....
samtidig vet jeg at de har gjort gode valg...men det er da til de som faktisk er gode og som ikke "kjøper" alt de blir fortalt...
 Wilson (01. Nov 2008 16:05) * IP
Min erfaring med SMD er et tilpasset Titleist jern-sett som ble levert iht den spec som proen på hjemmeklubben mente at jeg skulle ha.
Det ble levert til rett tid og riktig spec.
+ den reklamasjonen de fikset greitt på driver kjøpt i USA + en reklamasjon på en bærebag kjøpt hos lokal Proshop.
 GMT MASTER (02. Nov 2008 02:37) * IP
Sidewatcher: Hvis SMD har gjort dette så er jeg enig at det virker litt rart, men rarere er det at gutten eller noen som var med gutten ikke reagerte?
Man har da også rettigheter her så det er bare å ta diskusjonen med smd i så fall.
 Gulber (02. Nov 2008 07:45) * IP
Vil si at jeg kjøpte utstyret i lokal proshop,og leverte driveren der. de tok reklamasjonen videre. SMD tok imot defekt driver og leverte ut en ny med en gang. Enig at vi bør støtte opp å handle i norge, for SMD kan umurlig klare å holde garantier på produkter de ikke har solgt i lengden. da må i allefall produsenten gå inn å dekke dette.
 Bjørn (02. Nov 2008 09:54) * IP
Blir vel neppe noe SMD i Norge som kan håndtere reklamasjoner hvis ingen kjøper deres produkter i Norge. Hjelper ikke SMD at produsent dekker inn reklamasjoner hvis ingen kjøper Titleist/Cobra utstyr i Norge. Da forsvinner SMD fra Norge - de trenger inntekter for å drive :-)
Når det gjelder SMD så snakker vi kanskje om den sikreste importøren i Norge, men det kan være andre som i større grad lever fra hånd til munn.
For å få service lokalt i Norge så må også slag skje i Norge - til dere som kjøper utstyret i utlandet og skryter av å ha spart noen få hundre lapper - ikke klag på manglende service hvis leverandøren er gått konk den dagen dere trenger "internasjonal" reklamasjon.
 Wilson (02. Nov 2008 10:12) * IP
Bjørn.
Det vil alltid være litt av hvert. Ikke bare sort og hvitt.
Som du ser har jeg kjøpt ett jernsett der og flere barebager. Også kjøpte jeg en driver da jeg var ute og reiste.
Hvor ofte har man behov for garanti-rep på golfkøller?
Veldig sjelden.
 GMT MASTER (02. Nov 2008 20:56) * IP
Bjørn:
SMD har ingen utgifter når de erstatter defekt utstyr som dekkes av garantier. Det er hele poenget med internasjonale garantier. Det er selskapet som lager utstyret som dekker dette. Derfor spiller det ingen rolle hvor man kjøper utsyret.
En annen ting er at SMD neppe tjener store penger på salg av titleist utstyr minus baller selvfølgelig. SMD har nok mesteparten av inntektene sine på helt andre produkter med ekstremt mye bedre kalkyler, f.eks. Cobra, Footjoy, Sun Mountian, Lyle & Scott...
Selv om du kjøper et produkt i en pro shop her i norge så er det meget lite hensigtsmessig å levere inn defekt utstyr der du kjøpte det. For det første forlenger det prosessen en hel del i.o.m. at pro shoppen må sende inn utstyret til importøren. Hvis du leverer utstyret ditt til importøren selv så kuttuer du et tregt ledd pluss at du sparer pro shoppen din for en del hassle.
Jeg vet om pro shopper som har brukt laaaaang tid på å levere inn defekt utstyr og da sitter du der uten at noen verdens ting skjer. Det krever en hel del ryddighet og jobb for en pro shop å ha gode rutiner på dette området. Noe de fleste faktisk ikke er i nærheten av å besitte.
Nei, gjør det sjæl. Det funker desidert best.
 marius (06. Nov 2008 16:56) * IP
Til GMT MASTER
Hvis du tror at SMD ikke har noen kostnader ved å håndtere reklamasjoner, hvem betaler lønna for håndteringen da? Det er klart SMD får dekket materialene/nye produkter fra Acushnet, men dette skal jo også håndteres. At en nisse som deg skal komme å påberope deg reklamasjon for ett produkt du ikke har kjøpt i norge er med på å drive prisene ytterligere opp for norske leverandører, og til slutt deg som sluttbruker.
Du blir ikke akurat feit av å selge golfutstyr i norge. en av grunnene til dette er den store lekasjen til utlandet. hvis volumene på salg av utstyr i norge hadde vært høyere ville selvfølgelig også prisene blitt lavere
 GMT MASTER (06. Nov 2008 21:13) * IP
Slapp av a Marius.Hva er det du snakker om?
Betaler lønna til hvem? De gutta på SMD? Hvor mye tid tror du dette tar egentlig? Minimalt.
De har minimale kostnader ved reklamasjoner. Ja, de må kanskje dekke litt porto osv, men dette er minimalt i det store og hele. Det er til og med mulig at Acusnet faktisk dekker dette også, men det vet jeg ingen ting om.
At en nisse som meg skal påberope meg reklamasjon for noe jeg ikke har kjøpt i norge er da helt opplagt. Gjør du ikke det så er du jo rett og slett dum. Idiotisk. Garantiene er slik og sånn skal det være. Dette gjelder alle seriøse merkevarer.
Hvis du tror at det er på grunn av reklamasjoner på utstyr kjøpt i utlandet som driver de norske prisene i været så tar du fullstendig feil.
 c (06. Nov 2008 21:42) * IP
Ikke noen selvfølge å få dekket reparasjoner på garantien dersom du har importert selv.
Importøren har ikke noen plikt til å reparere noe han ikke har stått for import av dette dersom ikke de er pålagt dette i forbindelse med importavtalen med produsent.
Blir du bedt om å legge frem kvitteringen og kommer med kvittering på 75 dollar i pine creek valley proshop i hutaheiti KAN det hende du må tilbake der for å reklamere. Jada jeg vet at en del gir verdensomspennende garanti men forpliktelsen ligger i så fall om det er opprettet avtale.... eller velvillighet fra importør.
 marius (07. Nov 2008 12:08) * IP
Det er klart at SMD og andre har en kostnad ved å håndtere reklamasjoner. Hvis dette er kostnader som må dekkes inn på produkter de ikke har inntekter på, så er det klart at dette presser prisen på produktene opp i norge. nå tror ikke jeg at reklamasjoner er ett så stort problem, men at det er en unødig kostnad for en relativt liten bedrift er det jo ikke noe tvil om. Portoen det koster å sende er jo en liten sak, men tiden på håndtering og oppfølging av en kunde som ikke er en betalende kunde er vel en kostnad det også???
 WiFi (07. Nov 2008 14:04) * IP
Jeg har Callaway X14, hodet på 9'er jernet falt av. Hvor lenge er det garanti på dette? X14 settet er vel 5 år, og spørsmålet er om man kan forvente at det skal holde i 5 år?
 GMT MASTER (07. Nov 2008 15:41) * IP
Jeg ser poenget ditt Marius, men det er et MEN.
Saken er slik at på Titleist produkter, og veldig mange store merkevarer, så er det en slik "world wide" garanti. Dette er noe av det SMD må si seg villig til å håndtere for at de i det hele tatt skal få lov til å tjene penger på Titleist i Norge. Derfor mener og syns jeg at det er en selvfølge å få hjelp og service angående reklamasjoner.
Greit nok at dette tar tid osv, men det er en viktig del av det å drive import og videresalg så dette tatt med i alle beregninger. Faktum er at slike garantier bidrar til økt salg så hvis man skal være vanskelig så kan man argumentere for at denne servicen eller garantien faktisk bidrar til økt salg og burde derfor drive prisene ned og ikke opp.
Det er helt andre grgunner til at golfutstyr er dyrt i Norge. Når du klarer å selge 50 sett i løpet av en sesong så er det ikke rart at kalkylene blir dårlige. Det er flere andre ting også soom høy husleie, høye lønnsutgifter, enorme skatter og avgifter + + +.
Det er dette som sørger for de stive prisene. Ikke det at en og annen som har vært uheldig med en kølle faktisk får hjelp med dette. Den effekten bidrar etter min mening til å stimulere salget.
For min egen del så er alle køllene mine, bortsett fra en svinedyr putter, kjøp i norge og igjennom SMD. Driver, jern, wedger, spoon, hybrid, bag osv. Det betyr ikke at en fyr som har kjøpt køllene sine i usa, eller i sverige for den saks skyld, ikke skal ha krav på den samme servicen for en idiot som meg som frivillig betaler blodpris for utstyr kjøp i norge.
WiFi: Hvis køllene dine nærmer seg fem år så tror jeg også garantien din har utløpt for lenge siden. Dessverre.
Det får da være måte på.
For øvrig så er det verdens simpleste sag å fikse et køllehode som har "falt" av. Det kan du til og med gjøre selv med et hvilket som helst to-komponent lim hvis du er en smule handy. En køllemaker tar heller ikke mye betalt for dette.
 AR (07. Nov 2008 16:28) * IP
Til din siste setning: Det er meget enkelt å bruke Karlsons lim eller noe slikt, men å montere skaftet RIKTIG og ikke minst riktig skaft, er mye mer komplisert enn som så. Det er det de færreste som klarer. Da snakker jeg om håndverk på høyeste nivå og ikke amatørmessig sammenlapping.
 marius (07. Nov 2008 16:56) * IP
GMT
poenget mitt er ikke at reklamasjonsdelen er en stor del av det, men helt klart en del av det. jeg skjønner også konseptet med at det generelt er høyere kostnader i norge, og at markedet er mindre.
Det er jo ikke rart det blir lave volumer på salg i norge og dermed høye priser når handelslekasjen er så stor. Hvis kunder i fremtiden ønsker muligheten til å orientere seg i markedet, bruke demo dager og lignende slik de kan i dag, tror jeg det er viktig at utstyr i større grad blir kjøpt i norge.
nå står det forøvrig følgende på Titleist sine hjemmesider:
QUESTION
What kind of a warranty do Titleist products carry?
Customer Claims Procedure
To obtain warranty benefits, the defective product and a statement of the claimed defect must be provided to the authorized Titleist Golf Shop from whom the goods were originally purchased.
slik jeg ser det har derfor ikke SMD noen plikt til å akseptere reklamasjoner som for eksempel er kjøpt på en amerikansk nettside<
 GMT MASTER (09. Nov 2008 00:27) * IP
Til AR: Karlsons lim funker veldig dårlig ja. Jeg presiserte viktigheten av et to komponent lim. Når du for øvrig har et køllehode som har falt av fordi limet har løsnet så er det LETT å fikse. Skaftet er ikke ødelagt og grepet som sitter på gjør det lett å se hvor skaftet skal sitte.
Å lime på et skaft som har falt av må da være en køllemakers letteste jobb? Og jeg skjønner at jo bedre man er jo viktigere er presisjonen i dette arbeidet. Poenget, som du burde ha forstått, er at det ikke er nødvendig å kjøpe en ny kølle.
Svar kl 01.30: Helt enig. Det er ikke nødvendig å kjøpe ny kølle. Men jeg ville bare understreke at hvis du skal ha en god kølle igjen etter reparasjonen, må du reparere den på en ordentlig måte. Da trengs det fagfolk.
AR |
|
Marius:
Det er et godt poeng du har der og det overrakser meg veldig. 1 fordi SMD faktisk tar i mot defekt utstyr uten å stille særlige spørsmål og 2 fordi de internationale merkevarer jeg har hatt problemer med gjennom tidende har hatt slike garantier.
Titleist sier også at: You may have your clubs returned to the Titleist repair department through any Titleist Golf Shop. You may find your closest Titleist Golf Shop on our web site at http://www.titleist.com/locator.aspx. If you have any other repair questions, you may also reach our repair department at 800-742-7609.
Dette er køller som blir reparert eller erstattet med nye hvis garantien tilsier dette. Er det derimot vanlige skader som faller inn under garantien så er det mulig man må betaler for reparasjonen.
Jeg mener dette er noe uklart, men all praksis tilsier at SMD faktisk har et ansvar her.
Men, denne tråden ble faktisk hakket mer interessant nå og jeg legger med litt flatere he he.
Lurer på hvordan dette funker med Wison, callaway og de andre store golfmerkene.
 marius (12. Nov 2008 15:10) * IP
GMT
Saken er uansett slik at hvis du kjøper varen utenfor ett eøs land, så faller den også utenfor norsk forbukerkjøpslov. Det vil si at det er produsentens internasjonale garantier som gjelder. Disse er som regel ikke like omfattende og bra som de lover og regler som faller inn under norsk forbrukerkjøpslov.
|
|