Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg

Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  


Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 E Haagenrud - 18. mai 2020 kl. 19:46 *  IP
Regelspørsmål; provisorisk ball når i vannhinder.

Dette kan virke komplekst, men jeg skal forsøke å fremstille problemstillingen skjematisk:

1) Jeg slår ballen i et tre som står i vannhinderet.

2) Jeg tenker at jeg ikke kommer til å finne ballen, og melder og slår en provisorisk.

3) På vei til vannhinderet slår det meg at det ikke er lov å spille provisorisk dersom man (muligens) er i et vannhinder, så jeg nevner dette for min medspiller.

4) Jeg finner den opprinnelige ballen min i vannhinderet, dropper, chippper og toputter for en dobbelbogey.

5) Min lure medspiller poengterer at jeg nok bør forsikre meg om at jeg gjør alt korrekt, så jeg huller også ut den "provisoriske" ballen for en sur trippelbogey.

---

Etter hva vi klarte å tolke er det slik at i denne problemstillingen så går rett og slett den provisoriske ballen over til å være NY BALL i det jeg slår på den. Ergo er det punkt fem over som er korrekt. Jeg skrev da også en trippel på kortet.

Imidlertid var det en yrkesgolfer som i dag sa til meg at i det jeg fant den opprinnelige ballen i vannet, så var den provisoriske ballen uvesentlig. (Dette er jo slik det normalt er med provisoriske baller.) Derfor var det punkt fire over som var korrekt.

Er det noen som vet hva som er korrekt her?



 Lost ball (18. mai 2020 22:54) *  IP
Tenker alternativ 5 er den hårde realitet her, fra R18-3:

"Men hvis spilleren er klar over at det eneste mulige stedet den opprinnelige ballen kan være mistet er i et straffeområde, er ikke en provisorisk ball tillatt og en ball spilt fra der det forrige slaget ble slått blir spillerens ball i spill med straff for slag og lengde."



 E Haagenrud (19. mai 2020 06:37) *  IP
@Lost Ball, mange takk!


 Okken Bom (19. mai 2020 11:42) *  IP
Ref 1) og 2) Kunne ballen være mistet utenfor vannhinderet? I så tilfelle kan du spille provisorisk, men må fortsette på original ball om du finner den


 Ediie (19. mai 2020 14:56) *  IP
Mulig dette er et idiotisk spørsmål, men hvorfor spille provisorisk/ny ball når du har slått den ut i hinderet? Kan du ikke bare gå frem og leite i 3 minutter, og droppe hvis du ikke finner den?


 AR (19. mai 2020 17:06) *  IP
Hvis du er sikker på at ballen ender opp i hinderet, kan du ikke spille provisorisk for den ballen. Hvis du da spiller en ny ball, er denne i spill med tap av slag - i praksis to (stroke and distance).

Hvis du ikke med sikkerhet kan si at den er i hindret, kan du spille en provisorisk ball. Da MÅ du spille/forholde deg til den opprinnelige hvis du finner den. I hinder eller ikke.

Finner du ikke ballen, kan du ikke kreve at ballen ligger i hinderet og bruke hinder-droppereglene. Du MÅ spille videre på den provisoriske.

Hvis du spiller en ball eksempelvis over en bakketopp og du ikke vet hva som er bak, er det naturlig å spille en provisorisk ball. Viser det seg at det er et hinder over bakketoppen, og ballen med all mulig sannsynlighet er havnet i dette, kan du droppe deg ut av hinderet. Dette kan være aktuelt, spesielt på fremmede baner.

Jeg opplevde dette selv en gang i lag-VM for amatører, Eisenhover Trophy. Jeg spilte en provisorisk ball for en ball som forsvant over greenen og ned mot Det Karibiske Hav.

Da kom verdens beste dommer Joe Dey ( http://www.worldgolfhalloffame.org/joseph-dey/ ) bort til meg og spurte forundret hva jeg holdt på med.

"Ballen forsvant over greenen i full fart", svarte jeg etter å ha tatt alt for mye kølle. "Ja, men det er en bunker bak der", sa han. Det husket ikke jeg. Og ikke visste jeg om ballen da eventuelt kunne rullet gjennom denne og videre ned i elendigheten.

"That saved you", sa han i en vennlig, men bestemt tone, og minnet meg på at det ikke er lov å spille en provsorisk ball når du vet at ballen er havnet i en bunker eller en annen hindring.

Det springende punkt i din forklaring, Haagenrud, er punkt nr 2. Er du sikker på at ballen endte opp i vannhinderet og ikke har kunnet sprette ut, kan du ikke spille en provisorisk ball. Men kan ballen ha fått en heldig sprett fra treet og du er usikker på om den er i hinderet, kan du spille en provisorisk ball for den ballen som kan være lost/tapt. Men ikke kom da etterpå å si at den er i hinderet hvis du ikke finner den!



 digger (20. mai 2020 08:05) *  IP
@Eddie, du kan ikke begynne å lete. Hvis du gjør det, er du tydeligvis ikke 100% sikker på at ballen er i hinderet og da kan du ikke droppe. Da må du gå tilbake å spille ny ball.
Så finnes det selvfølgelig nyanser her også.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser














ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72